Sunday, October 9, 2016

Bolasepak Causeway Challange Malaysia 0 Singapore 0

Assalamualaikum, cerita saya kali nie berkisar tentang keputusan bolesepak Causeway Challenge 
di antara Malaysia menentang Singapura di Stadium Kallang Singapura yang berkesudahan hasil lesu 0-0 selepas 90 minit tamat perlawanan.
   
   Melihat siaran langsung di kaca tv secara peribadi saya berpandangan seperti berikut:-
1) Perlawanan yang agak membosankan kerana lawan Malaysia iaitu Singapore bukanlah pasukan         yang kuat dan mutu permainan mereka memang di bawah pemainan yang berkualiti.
2) Malaysia bermain jauh sekali di bawah keupayaan mereka sebagai pemain kebangsaan negara             kerana terikut ikut rentak permainan pasukan Singapura yang tiada kualiti.
3) Selain tu pasti juga rasa tak puas hati di kalangan peminat dua dua negara kerana tiada gol yang         dapat dihasilkan.

   Nampaknya bolasepak Malaysia masih lagi tiada perubahan yang akan menjurus kepada tiada peningkatan mutu bolasepak negara kita dan juga rangking fifa yang sepatutnya malaysia berada di bawah tangga yang ke 100. 

  Berikut adalah cadangan saya untuk bolasepak kita akan ada peningkatan ... sekali lagi saya tekankan ini adalah cadangan dan tiada paksaan.
1) Hentikan pertandingan persahabatan dengan pasukan yang sama kelompok iaitu Asean, sebaiknya adakan persahabatan dengan pasukan top 4 dikalangan negara negara Asia agar mutu permainan pasukan negara dapat ditingkatkan. Sekadar dengan negara asean, tiada peningkatan.
2) Lantik orang yang benar benar layak dalam FAM di mana orang ini tahu apa tugas utama mereka dalam menaikkan mutu dan nama bolasepak Malaysia. Antara tugas tugas mereka adalah mendapatkan perlawanan persahabatan peringkat tinggi dengan negara negara bolasepak terkuat dalam AFC. Apa guna bernaung dalam persatuan AFC sedangkan tak dapat pelawanan persahabatan dengan negara negara seperti Korea Selatan, Jepun, Iran juga Australia. Lagi baik kalau orang yang di dalam FAM ini mampu mengaturkan pelawanan dengan pasukan pasukan yang sudah di dalam piala dunia seperti Brasil, Italy, Sepanyol, Argentina dll.
3) Apabila dapat buat perlawanan persahabatan tahap tinggi, tetapkan target pasukan kebangsaan untuk MENANG dalam semua perlawanan yang diaturkan ... bukan di letakkan target sebagai perlawanan ujian atau persembahan. In shaa allah akan ada hasil lebih baik kerana pemain pemain faham dengan jelas apa yang harus dilakukan.
4) Ambil jurulatih yang pernah bermain di piala dunia ... lebih baik jurulatih yang ada keupayaan untuk support atur perlawanan persahabatan dengan negara negara terkuat piala dunia. Bermainlah dengan orang yang pakar dalam bolasepak, in shaa allah bolasepak negara akan ada peningkatan ketara. 

   Percayalah, apabila pasukan bolasepak kita hebat dan kuat, industri bolasepak negara kita juga akan kuat dan banyak pihak akan dapat manafaat dari bolasepak ini. Pelawanan liga liga negara kita akan diminati dan peminat peminat pasti akan membanjiri stadium untuk melihat pemain pemain kebangsaan bermain untuk negeri negeri yang mereka wakili.

   Bekas nama nama pemain yang masih saya minati ... Allahyarham Mokhtar Dahari, Azizul Abu Hanifah, Karim Pin, dll 

Majulah sukan Bolasepak untuk negara ... sempena Hari Sukan Kebangsaan 2016.

Sekian

No comments:

Post a Comment