Saturday, July 30, 2011

Malaysia - Kelayakan Piala Dunia 2014

Assalamualaikum pembuka bicara, terlintas pula dihati untuk menberi pandangan tentang kelayakan piala dunia, pertemuan harimau malaya menentang negara singa. Apabila harimau bertemu singa, pasti singa ada banyak kelebihan daripada harimau. Apa pun secara keseluruhan pasukan malaysia bermain dengan baik di bukit jalil daripada bermain di singapura tempoh hari.
   Apa yang sedikit terkilan adalah dari segi pemilihan dan kesesuaian pemain yang diturunkan oleh coach pasukan malaysia pada dua dua perlawanan di singapura dan juga di bukit jalil. Pada pandangan peribadi saya, keputusan coach malaysia kurang tepat apabila membuat keputusan menurunkan penjaga gawang negeri terengganu yang bolos banyak gol pada perlawanan perlawanan penting pasukan negara sebelum ini.
   Harapan rakyat yang mengunung untuk melihat pasukan harimau malaya melangkah ke peringkat seterusnya seharusnya diambil kira oleh coach Malaysia untuk betul betul meneliti prestasi dan kebolehan setiap pemain lalu memilih pemain mana yang harus diturunkan menentang pasukan singapura. Dari apa yang saya lihat, barisan pertahanan kita boleh bermain dengan baik sekiranya digandingkan dengan penjaga gawang gol Kelantan. Penjaga gol Kelantan ternyata lebih tahu bahawa dialah pertahanan terakhir sebenar pasukan malaysia, bukannya the last man dari barisan pertahanan ( fullback ) sedangkan penjaga gawang Terengganu bertindak sebaliknya. Sentiasa menyalahkan pertahanan apabila gol sedangkan dia melekat di tengah tengah gol tanpa sebarang usaha untuk menepis bola dari masuk ke dalam gawang.
   Maka adalah diharap sekiranya penjaga gawang terengganu ini masih terpilih untuk pasukan Malaysia,
dia dapat memperbaiki lagi prestasi agar gol Malaysia tidak bolos lagi. Saya juga berharap coach Malaysia menimbang semula keperluan sebenar pasukan malaysia pada pemain bernombor 13 yang baru aje mencari red card daripada mencari gol untuk pasukan Malaysia. Saya secara peribadi meminta pemain bernombor 13 ini tidak disenaraikan dalam pasukan Malaysia sehingga dia betul betul layak dan berkebolehan menjaringkan gol. Saya mohon maaf atas pandangan saya ini tetapi saya sangat ingin melihat pasukan Malaysia menjadi pasukan yang mampu bersaing dalam tempat teratas di asia. Wasalam.

No comments:

Post a Comment